Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Zaginięcie przesyłki pocztowej

Zagubienie przesyłki przez pocztę lub kuriera – co robić?

Obecnie coraz częściej korzystamy ze sklepów internetowych. Sami możemy być zarówno sprzedającymi jak i kupującymi. Jest to wygodny, prosty i szybki sposób dokonania zakupów a także sprzedaży towarów. Jednakże kiedy już zamówimy przesyłkę i czekamy na nią dłużej, niż powinniśmy, zaczynamy zastanawiać się, co się z nią dzieje? Skoro sprzedawca zapewnił nas, że przesyłka została wysłana, czy to możliwe, aby zaginęła w drodze? Czy poczcie lub kurierowi zdarza się gubić przesyłki?

Niestety zdarza się i to coraz częściej. Na szczęście nie jesteśmy w takiej sytuacji zupełnie bezradni. Należy jak najszybciej reagować. Mamy złą wiadomość – rzadko zdarza się odzyskać zagubioną przesyłkę, jednakże możemy starać się chociaż o rekompensatę.

ZGUBIENIE PRZESYŁKI PRZEZ POCZTĘ

Jeżeli zdarzy się, że poczta zgubiła twoją przesyłkę, możesz zgłosić reklamację w urzędzie pocztowym, w którym paczka została nadana. Zajmuje się tym nadawca paczki (chyba, że zrzeknie się na rzecz adresata prawa dochodzenia roszczeń).

Reklamację można zgłosić w sytuacji, gdy paczka nie dotrze do adresata w ciągu 14 dni roboczych od daty jej nadania, w urzędzie pocztowym, w którym zaginiona paczka została wysłana.

Najlepiej złożyć tam pisemną reklamację, w której zostaną zawarte nasze dokładne dane, rodzaj przesyłki, którą reklamujemy, jej numer, datę nadania, powód reklamacji, nasze żądanie w związku z zaistniałą sytuacją – określenie, gdzie znajduje się nasza przesyłka, bądź żądanie wypłacenia odszkodowania (jeśli zostaliśmy poinformowani, że paczka zaginęła). Pamiętajmy, że takie formularze muszą na końcu zawierać nasz odręczny podpis.

Do pisemnej reklamacji dołączamy potwierdzenie nadania przesyłki – najważniejszy dokument.

Reklamację możesz złożyć również w formie ustnej (zostanie sporządzony protokół, a następnie dołączone zostanie do niego potwierdzenie nadania przesyłki).

Obowiązkiem poczty jest rozpatrzenie reklamacji w ciągu 14 dni od jej złożenia. W przypadku nieuznania reklamacji, możesz złożyć odwołanie (masz na to 14 dni).

Samo odszkodowanie uzależnione jest faktem, czy paczka była określona jako “wartościowa” czy też nie. W przypadku paczek wartościowych zwracana jest kwota równa bądź niższa wartości paczki. W przypadku zwykłych paczek odszkodowanie wynosi nie więcej niż 10-krotność pobranej opłaty.

Jeżeli zatem wysyłasz ważną, wartościową paczkę, warto zaznaczyć ją jako paczka wartościowa, bądź skorzystać z usług kurierskich, które są znacznie bezpieczniejsze.

ZGUBIENIE PRZESYŁKI PRZEZ KURIERA

Sytuacja analogiczna do powyższej – nadawca ma prawo złożyć reklamację firmie kurierskiej, która nie dostarczyła przesyłki adresatowi. Jeżeli paczka została wcześniej ubezpieczona, nadawca powinien otrzymać odszkodowanie równe wartości paczki, w przypadku nieubezpieczonej przesyłki, odszkodowanie będzie znacznie niższe.

Reklamację składamy na piśmie w miejscu nadania paczki.

W przypadku dostarczenia przez listonosza/kuriera przesyłki uszkodzonej – zgniecionej/zalanej/naderwanej, co powoduje, iż jej zawartość jest uszkodzona, również przysługuje nam prawo zgłoszenia reklamacji, oraz otrzymania odszkodowania. Należy zgłosić sprawę w urzędzie pocztowym, w którym wybrano bądź nadano przesyłkę, lub najlepiej sprawdzić ją w obecności doręczyciela i niezwłocznie sporządzić protokół szkody.

Niestety często zdarza się tak, że kurier/listonosz nie zastając nas w domu, zostawia przesyłkę sąsiadom – czyli osobom nieupoważnionym. Nie jest to zgodne z Prawem Przewozowym, gdyż wynika z niego jasno, że przesyłka musi dotrzeć do miejsca przeznaczenia, czyli pod podany przez nas adres. Sytuacja taka uniemożliwia nam sprawdzenie przesyłki w obecności doręczyciela.