Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Odrzucenie reklamacji - co zrobić?

Przykładowe odwołanie od nieuznanej reklamacji

Po zakupieniu różnego rodzaju przedmiotów, w przypadku naszego niezadowolenia bądź też ich wadliwości, mamy prawo złożyć reklamację. Istnieją dwie drogi składania reklamacji: na podstawie umowy konsumenckiej – bezpośrednio u sprzedawcy, bądź na podstawie umowy gwarancyjnej – u gwaranta (osoby, która dała nam gwarancję na towar).

Reklamację powinniśmy złożyć na piśmie, dołączając do niej kserokopię dowodu zakupu – paragon, fakturę, umowę etc. Postarajmy się dobrze i precyzyjnie formułować zdania, opierając się na regulacjach prawnych, bowiem istnieje wtedy mniejsze ryzyko odrzucenia reklamacji. Nie kierujmy się emocjami! Podajmy dokładne dane, datę, posługujmy się numerem umowy/rachunku etc. aby łatwo było zidentyfikować nasz towar, określmy konkretnie nasze żądania w związku z zaistniałą sytuacją (zwrot lub obniżenie kosztów, naprawa, wymiana), określmy nadawcy, jaką drogą spodziewamy się odpowiedzi, zaznaczmy także, że jest to dla nas sprawa pilna i oczekujemy szybkiego rozwiązania sprawy.

Jeżeli jednak z jakiś względów otrzymamy odpowiedź odmowną, nie uznajmy tego za skończoną, przegraną dla nas sprawę. Warto napisać dobre odwołanie, które może jeszcze uratować sytuację!

CO ZAMIEŚCIĆ W ODWOŁANIU

Zaopatrzmy się w wiedzę na temat uprawnień konsumenta, aby się nimi odpowiednio posługiwać. Jeżeli podpieramy się odpowiednimi ustawami, mamy znacznie większe szanse na uznanie reklamacji, ponieważ sprzedawca wie wtedy, że dobrze znamy swoje prawa. W tym celu koniecznie zapoznaj się z ustawą z dnia 27 lipca 2002 roku (O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Posługujmy się także odpowiednią terminologią – na przykład, jeśli towar jest wadliwy, zastąpmy to pojęciem “niezgodności towaru z umową“.

Jeżeli niezgodność została stwierdzona przez ciebie w okresie do 6 miesięcy od wydania towaru, nie musisz udowadniać, iż towar był od początku wadliwy. Określone jest to mianem domniemanej odpowiedzialności sprzedawcy.

Zgodnie z ustawą, odpowiedzialność sprzedawcy za nowy towar wynosi 2 lata (za używany 1 rok), dlatego nie pozwól sobie wmówić, że upłynęło zbyt dużo czasu na sporządzenie reklamacji.

Bardzo często odrzucane są reklamacje wadliwej odzieży bądź obuwia, np. butów zimowych które przemakają, lub przy których naderwał się materiał, kurtki, która się wytarła zaraz po zakupie, torebki przy której urwał się pasek etc. a także sprzętów AGD, RTV (np. ekspres do kawy spod którego wylewa się woda).

Poniżej przedstawiamy wzór odwołania w przypadku wadliwych butów.

WZÓR ODWOŁANIA

Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie reklamowanego przeze mnie obuwia … (marka, nazwa, kod towaru, kolor, rozmiar), zakupionego w sklepie… (nazwa, dokładny adres) w dniu… .

Powodem reklamacji było stwierdzenie niezgodności towaru z umową – …(naderwanie materiału, przemakanie mimo zapewnień producenta o nieprzemakalności, zepsucie zamka etc.). Buty były używane zgodnie z ich przeznaczeniem – (droga do i z pracy/szkoły w okresie przejściowym etc.).

Wadę obuwia stwierdzono dnia…

Zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego Kodeksu Cywilnego (Dz. U nr 141, poz. 1176) Rozdział 1 Sprzedaż Konsumencka, domagam się od sprzedawcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez wymianę na nowy a jeżeli jest to niemożliwe to odstępuję od umowy i domagam się zwrotu pieniędzy.

Załączniki:

– kserokopia dowodu sprzedaży

– zdjęcia obuwia

Z poważaniem…

W przypadku nieuznanej reklamacji, zawsze mamy prawo zwrócić się do Rzecznika Konsumentów, dzięki któremu mamy bardzo duże szanse na doprowadzenie sprawy do końca.