Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Prawo do zwrotu towaru z Internetu

Odstąpienie od umowy kupna bez podania przyczyny

Obecnie większość ludzi dokonuje zakupów przez Internet. Jest to niezwykle wygodna, prosta i szybka forma zakupów, jednakże jej minus jest oczywisty – nie widzimy towaru, który kupujemy: nie możemy dotknąć czy zmierzyć spodni/sukienki, sprawdzić, czy sprzęt AGD działa etc. w związku z czym często zdarza się, iż towar jest niezgodny z opisem czy zdjęciem, za mały/duży, bądź po prostu nam się nie podoba.

Podobny problem pojawia się w przypadku, gdy towar kupujemy przez telefon, lub na specjalnie zorganizowanych spotkaniach/pokazach, czyli, inaczej mówiąc – w każdej sytuacji, gdy umowa między sprzedającym a kupującym zostaje zawarta na odległość, poza lokalem.

Zastanawiamy się zatem, czy mamy prawo dokonać zwrotu towaru? Czy musimy podać przyczynę? W jakim terminie należy to zrobić? Postaramy się rozwiać wasze wątpliwości i odpowiedzieć na powyższe pytania.

ODSTĄPIENIE OD UMOWY KUPNA

Dzięki ustawie z dnia 2 marca 2000 roku (O ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny) mamy możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem/siedzibą firmy w której kupujemy towar, w ciągu 10 dni od nadania bądź otrzymania przesyłki.

Towar możemy zwrócić bez podania przyczyny,  składając sprzedającemu oświadczenie pisemne, które powinno zawierać nasze dane teleadresowe, przedmiot umowy, datę zawarcia umowy oraz czytelny podpis (podanie najlepiej wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).

Pamiętajmy jednak, że zwracany towar nie może być używany! Najlepiej także, aby posiadał oryginalne opakowania (w przypadku takich produktów jak np. sprzęty AGD, RTV – suszarki, lokówki, telefony, laptopy, ekspresy do kawy, miksery, garnki; obuwie), czy też metki (najczęściej w przypadku ubrań). Oczywiście opakowanie nie musi być oryginalnie zamknięte, w końcu po otrzymaniu przesyłki musimy towar sprawdzić.

W przypadku zwrotu nie ponosimy żadnych kosztów, poza kosztem przesyłki.

Sprzedawca ma obowiązek pokryć koszt odesłanej przesyłki tylko wtedy, gdy jest on uszkodzony, wadliwy, bądź jest tzw. “zastępczy” (np. otrzymujemy spodnie w takim fasonie, jaki chcieliśmy, ale w innym kolorze, gdyż zamówionego aktualnie nie ma w magazynie). W każdej innej sytuacji, to kupujący pokrywa koszt przesyłki.

Wracając do terminów – jeśli sprzedawca nie poinformuje kupującego o możliwości zwrotu towaru w okresie określonym przez prawo (10 dni roboczych), okres ten wydłuża się do 3 miesięcy (jednakże w momencie, kiedy kupujący uzyska informacje od sprzedającego, na temat zwrotu towaru, musi odesłać go w ciągu 10 dni). Bardzo ważny jest także fakt, iż sprzedawca nie może sobie zastrzec dodatkowych warunków odstąpienia od umowy (np. dodatkowych kosztów), gdyż nie ma to mocy prawnej.

Jednak niektórych towarów zasady te nie dotyczą. Są to:

  • produkty, które z uwagi na swój charakter nie mogą zostać zwrócone, lub, które ulegają szybkiemu zepsuciu (produkty spożywcze – np. owoce)
  • produkty wykonane na nasze zamówienie, zgodne z naszymi wymaganiami (np. sukienka/płaszcz szyte na miarę)
  • nagrania audio, wizualne, również zapisane na nośnikach programów komputerowych, jeśli zdjęliśmy z nich oryginalne opakowania
  • prasa
  • usługi w zakresie gier hazardowych

Ustawa nie obowiązuje także w przypadku towarów, które wylicytowaliśmy.

Pamiętajmy także, że wszystkie te zasady obowiązują nas w przypadku, gdy występujemy w charakterze konsumenta (czyli kupujemy produkty niezwiązane z działalnością zawodową/gospodarczą), oraz jeśli towar zamawiamy nie od osoby prywatnej, a od firmy/hurtowni etc.

Niestety, często pojawia się problem zwrotu towarów, które zakupiliśmy podczas specjalnych pokazów organizowanych na terenie naszego miasta – na przykład garnków, pościeli, koców etc. gdyż sprzedawcy początkowo zapewniają nas o możliwości zwrotu w ciągu 10 dni, po czym często nie chcą towaru przyjąć, utrudniają kontakt do siebie etc. W takiej sytuacji najlepiej zgłosić się do Rzecznika Konsumentów, który często rozwiązuje tego typu sprawy.

Wbrew pozorom, najtrudniej oddać  przedmiot zakupiony tradycyjnie, w sklepie. Jeżeli masz taki problem, spójrz, jak sporządzić poprawną reklamację.