Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/seo/public_html/840.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Zwrot towaru z Internetu

Jak zwrócić zakup na allegro, w sklepie internetowym

Sklepy internetowe i portale aukcyjne cieszą się ogromną popularnością. Nic dziwnego, że większość z nas wybiera taką prostą i szybką formę zakupów, jednakże zamówiony towar znamy tylko z opisu i fotografii. Co zrobić w przypadku, gdy otrzymamy produkt, który ma niewłaściwy rozmiar, nieodpowiedni kolor czy inny wygląd bądź funkcje niż w opisie?

Jeśli często kupujesz w taki sposób, zapewne doskonale znasz uczucie rozczarowania, jakie towarzyszy nieraz otwarciu przesyłki: Nie jesteśmy zadowoleni z bluzki, która wygląda nieco inaczej niż na aukcji, ze spodni, które miały mieć kolor miętowy, a mają turkusowy bądź zielony, lub po prostu towar jest w porządku (np. nowa książka), ale my się rozmyśliliśmy i już go nie chcemy.

Tak naprawdę jesteśmy w znacznie lepszej sytuacji niż osoby kupujące towar w sklepie tradycyjnym, bowiem chroni nas ustawa z dnia 2 marca 2000 roku – O ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

JAK ZWRÓCIĆ TOWAR ZAKUPIONY NA ALLEGRO LUB W SKLEPIE INTERNETOWYM

Zgodnie z ustawą, jeśli kupujemy towar poza lokalem/na odległość, mamy prawo do odstąpienia od umowy kupna, nawet bez podania przyczyny, w terminie 10 dni roboczych, od daty zawarcia umowy – w tym przypadku, od momentu otrzymania przesyłki (choć sprzedawcy często usiłują wmówić kupującym, że czas liczony jest od momentu nadania przesyłki). Dzień, w którym otrzymamy przesyłkę liczony jest jako zerowy, a dopiero kolejny liczy się jako pierwszy.

Zanim zostanie zawarta umowa kupna, sprzedający powinien poinformować kupującego o  prawie odstąpienia bezpośrednio, lub poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej etc. (jeśli nie poinformuje, prawo do zwrotu wydłuża się do 3 miesięcy).

Jednakże musimy pamiętać o tym, iż prawo to obowiązuje nas tylko w przypadku, gdy kupujemy towar od firmy, a nie od osoby prywatnej. W przypadku kupienia produktu od osoby prywatnej, obowiązuje nas tylko prawo rękojmi. Oznacza to, iż możemy oddać towar, jeśli posiada on jakąś wadę (np. wylicytowana kurtka, która ma inne wymiary niż były podane na aukcji; wózek dziecięcy z naderwanym elementem etc.)

Kiedy zamawiamy towar na allegro, bardzo ważny jest także fakt, czy towar został wylicytowany, czy kupiony, bowiem prawo do odstąpienia od umowy kupna mają osoby, które towar zakupiły (opcja “kup teraz”). Towar wylicytowany nie podlega temu prawu! 

Kupujący musi sporządzić odpowiednie pismo, które wysyła do sprzedającego. Nie musi podawać w nim przyczyny odstąpienia od umowy! Liczy się data wysłania listu – musi być on wysłany w terminie do 10 dni od  otrzymania przesyłki. 

W liście zawieramy swoje dokładne dane, nick z allegro, numer aukcji (jeśli towar został zakupiony na allegro), datę zakupu, opisujemy towar, który chcemy zwrócić (model, kolor, numer, rozmiar etc.), ewentualnie przyczynę zwrotu oraz numer konta na który ma wpłynąć zwrot/adres do przekazu pocztowego (jeśli nie posiadamy konta). Pamiętajmy o czytelnym podpisie na końcu dokumentu!

Pamiętajmy także, że towar nie musi być wysłany w oryginalnym opakowaniu, nawet, jeśli sprzedawca pisze inaczej! Jest to typowy przykład niedozwolonej klauzuli stosowanej przez sprzedawców. Sprzedawca nie zwraca kosztów przesyłki.

Jeżeli klient dokonał przedpłaty, należą się odsetki ustawowe (13% w skali roku) od daty dokonania przedpłaty. W przypadku przesyłki za pobraniem, kupujący powinien odebrać przesyłkę i odesłać ją na swój koszt.

W przypadku otrzymania towaru, który posiada wady, kupujący ma prawo żądać zwrotu pieniędzy, naprawy towaru, bądź wymiany na nowy.

Prawo do odstąpienia od umowy kupna nie obowiązuje w przypadku takich towarów jak na przykład:

  • nagrania audialne, wizualne, zapisane na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania
  • prasa
  • usługi w zakresie gier hazardowych i losowych
  • świadczenia o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu

Sprzedający w większości podają informację na stronie sklepu/aukcji, iż kupujący ma prawo do zwrotu towaru, jednakże czasem nadal można trafić na sprzedającego, który odmówi nam przyjęcia zwrotu, bądź nie będzie chciał oddać pieniędzy za zwrócony towar. W takiej sytuacji, jeśli dodatkowo sprzedający utrudnia kontakt, najlepiej założyć spór na allegro, można także zwrócić się do UOKiK czy na policję. Zazwyczaj informacja o skierowaniu sprawy do tych instytucji powoduje zmianę nastawienia sprzedawcy i załatwienie sprawy.